Kesoplättar som kesovåfflor

För hundra år sedan så skrev jag om våra frukostvanor, där jag bland annat nämnde att vi äter lchf-frukost bestående av fetyoghurt och kokt ägg. Under graviditeten så nådde jag punkten för att inte längre klara av kokta ägg till frukost (Hampus fortsätter dock än). Efter att ha stekt ägg istället så blev jag lite trött på det med och började leta andra alternativ. 

Bland lchf-folk så brukar olika varianter av keso- eller mandelmjölsplättar vara populära. Jag har gjort kesoplättar lite halvregelbundet sedan jag upptäckte dem då det verkligen är gott och ett bra frukostalternativ. Enda kruxet med kesoplättarna är att de, med mitt bristande morgontålamod, är svåra att få till. Själva smeten är inte flytande utan ganska fast och jag misslyckadas alltid med att trycka ut dem till perfekta små plättar. Hälften bränns svarta och den andra hälften förblir råa inuti. 

I morse knäckte jag koden! Genom att klicka kesosmeten i våffeljärnet så blev det perfekt! Plus att man får händerna fria att bolla med barn och annat. 

Recept Kesoplättar/Kesovåfflor (1 portion)

  • 100 gram keso
  • 1 ägg
  • 3/4-dels matsked fiberhusk
  • salt

Mixa ihop keso och ägg med en mixerstav. Blanda i fiberhus och salt. Stek i smör. 

Jag äter helst plättarna/våfflorna med gravlax och fetyoghurt. Näst helst med bär och fetyoghurt eller bär och vispad grädde i tredje hand. Det går bra att göra plättar/våfflor för hela veckan i ett svep och värma på i micron allt eftersom. 

DSC 0283

DSC 0281

DSC 0284

DSC 0286

2 reaktion på “Kesoplättar som kesovåfflor

    1. Hanna

      Det går inte alls bra att kombinera… Vi har ätit mycket bröd och mackor nu sen Stellan föddes, och det är så gott och enkelt, men nu får det vara nog för ett tag (går upp i vikt, blir godissugen och får ont i magen). Tricket är väl att se på bröd som på äppelpaj, det är gott att äta när det är fest men inget man vanligen äter till frukost…?

      Svara

Kommentera