Sockertjockis och fettskräck mot ett LCHF-test

I mitten av mars var Hampus och jag på Jonas Coltings föreläsning Den nakna hälsan. En tredjedel av passet gick åt till att diskutera kost och eftersom Jonas förespråkar LCHF så förde han fram denna teoris fördelar samt tipsade om en bok, Matrevolutionen skriven av läkaren Anders Eenfeltd.

Nu har vi köpt boken. Hampus läste ut den förra helgen och jag har hunnit halvvägs. Argumentationen kring varför fett är naturligt (nyttigt) och socker är onaturligt (uselt) var så pass trovärdig att vi sedan en vecka kör förhållandevis strikt LCHF-kost. Eftersom detta uttalande är så pass kontroversiellt så får jag raskt inleda med ett förtydligande

– Vi tror inte detta är en ny mirakeldiet som gör att vi kan sleva i oss sked efter sked av bearnaisesås resten av livet

– Vi har inte ambitionen att aldrig mer äta Hampus hembakade bröd

Det enda vi har sagt är att vi ska testa fram till semestern, vilket blir totalt 2,5 veckor och sen utvärdera.

De argument som boken lyfter fram (som kanske är lite mer nyanserade än den på kvällstidningarna ofta förekommande fettdoktorn), som jag tycker är väldigt intressanta är

1. Genom att äta mindre fett så äter vi automatiskt mer kolhydrater, då fett och kolhydrater är de huvudsakliga energikällorna i maten. Protein och alkohol ger också energi men normalt bara en liten del. Kolhydrater blir till socker i magen. Lightprodukter är extra usla för där har man bytt ut fettet mot majsstärkelse – vilket i praktiken är druvsocker. Resultatet är att blodsockret höjs och kroppen producerar hormonet insulin.

2. För mycket insulin får oss att bli hungrigare och äta mer än vad vi behöver. Fettcellerna suger näringen ur blodet och du blir hungrigare och äter mer. Det blir en dålig spiral. Motstånd mot sådan hunger är självplågeri. Vi kan inte långsiktigt vinna slaget mot hungern för den kommer alltid tillbaka.

3. Genom att äta mer fett blir vi mättare, äter mindre, är mindre sötsugen och är mindre benägna att småäta.

Sen finns det ett fjärde argument som man kan fundera lite på.

4. Är fettskräcken verkligen befogad? Det var i mars 1984 som amerikanerna råddes till att dra ner på fettet för att risken för hjärtinfarkt. Enligt LCHF-anhängarna var studierna bakom det rådet ytterst bristfälliga, vilket man kan läsa mer om i boken. Huruvida amerikanerna fick en positiv hälsoutveckling av rådet att börja äta lightprodukter är tveksamt.

Hur som helst, nu har vi inte ätit mycket kolhydrater alls under den senaste veckan men istället ökat på med mer fett. Resultatet är faktiskt förvånande.

Jag som alltid tidigare har varit så otroligt hungrig från morgon till kväll är knappt inte ens hungrig när det är dags att äta. Jag har visserligen trappat ner på frukt och sötsaker under en längre tid, men nu känner jag inte alls något fysiskt behov av godsaker längre. Även om jag självklart inte ätit en kanelbulle eller påse lösgodis till teet varje kväll tidigare, så har jag behövt stålsätta mig för att inte göra det. Exakt varje dag.

Vi mår alltså så här långt toppen. Har bra fokus på jobbet och inga sockerdippar på eftermiddagarna. Det enda som är jobbigt är träningen. Pust, kroppen har inte ställt om sig från att hämta träningsenergi från det långsamma fettet ännu så det är tunga träningspass.

Det är också intressant att läsa bokens argument till varför en lågkaloridiet inte fungerar så bra som långsiktig bantningsmetod. Jag som försökt tappa en handfull kilon sen alltid känner igen mig. Jag tror inte att det är så enkelt att säga att ”det är bara att äta lite mindre och springa lite mer” eller att det är en enkel ekvation mellan ”kalorier in och kalorier ut”. För om det stämde så skulle det inte finnas så många småtjocka löpare och jag borde ha varit mager.

Men får man inte stroke och hjärtinfarkt av att äta LCHF då? Det är ju inte helt lätt att veta vem man ska tro på men LCHF-förespråkarna har förstå många motargument. Läs dem vettja!

För vår del så kan jag i alla fall säga att vi inte äter mer kött och protein än tidigare och vi har inte för avsikt att äta mer kalorier än tidigare heller. Vi har bara gjort några enkla justeringar mellan kolhydrater och fett.

Istället för 3-4 dl smoothie gjord på lättyoghurt och frukt så blir det en mindre mängd fet yoghurt med lite nötter och bär. Istället för två mackor blir det ett ägg.

DSC 1256

Vi ätit paj med hälften så mycket pajskal gjort av mandelmjöl och grahamsmjöl fylld med skinka, broccoli och äggstamning på grädde. Istället för lasagne eller annan pastarätt till middag så blir det t ex kyckling med sallad, svamp och lite fetyoghurt som sås.

DSC 1257

Inte så vidrig fettstinn äcklig cancermat eller hur? Något man betonar i LCHF är att äta naturlig bra mat. Inget skit. Ekologiskt och närodlat, rent och utan tillsatser.

Om nio-tio dagar vet vi mer vad vi tycker. Det lutar dock mot att vi inte kommer vara så rädda för fett och kanske inte vräka i oss kolhydrater fem gånger per dag framöver. Kolhydratnjutare låter bättre, att bara äta dem för att det är gott inte för att de behövs?

En reaktion på “Sockertjockis och fettskräck mot ett LCHF-test

  1. Daniel Kihlgren

    Hej Hanna!
    Jag har kört lågkolhydrat sen jag slutade på Bonnier i mars 🙂 Grymt effektivt vid gymträning. Styrkan har formligen exploderat!

    Svara

Kommentera