Total förnedring och en väg mot snygga armar

Inspirerad av min kollega Jimmy som kör en träningsutmaning med sin fru, samt nödgad av den egna ångesten inför antågandet av lättklädd säsong.

Idag har jag haft kick off för min nya personliga satsning: Beach 2012. Eller med tanke på mitt utgångsläge så kanske jag borde kalla det för Christmas 2012… Visst, jag må orka springa en mara, men jag är våldsamt otränad i övrigt. Som motivationshöjare har jag införskaffat en motivationsbok med ”få snygg kropp”-garanti.

Som kuriosa kan jag nämna att jag har ett par motiviationsböcker sedan tidigare. Dels ”30 minuter workout för gravida: ett komplett program med lätta vikter för att komma i form” av Anna Anka som jag fick ironiskt av Hampus efter vår Californienresa för tre år sen. Därtil har jag också fått ”Parträna med Paolo Roberto”, jag antar att det också var ironiskt eftersom vi inte direkt testat en enda övning i den.

Men nu har jag alltså införskaffat ”Kan jag kan du” av Charlotte Perelli, den känns lite mindre aggressiv än Paolos men verkar ändå hyggligt jobbig. Dessutom har hon platt mage, så ja, vad kan gå fel?

Boken är indelad i två nivåer, ett och två. Jag kommer fokusera på nivå ett tills jag pallar med alla övningar. Ettan kräver heller inte så mycket redskap och prylar utan jag har jobbat mig runt här i hemmet med min yogamatta, en puff, en trappa och en stol. I nivå två kommer det till hantlar och en boll, vilket jag i och för sig redan äger.

DSC 1096

Steg ett var att göra ett test för att kolla startstatus.

  1. Vikt och mått – väga sig samt mäta biceps, lår och midja. Siffror noterade på en smyghemlig lapp som aldrig kommer omnämnas i tryckta sammanhang.
  2. Konditionstest – springa 2-3 km på tid. Det skippar jag, orkar inte. Dessutom sprang jag långpass igår så jag är trött.
  3. Styrka och rörlighet. När jag gjorde mina övningar så blev Hampus lite intresserad så då fick jag med mig honom också.

Rörlighetsövning 1, framåtböj

DSC 1055

  • Hanna: 13 cm till golvet
  • Hampus: 22 cm till golvet

Rörlighetsövning 2, djupsittning

DSC 1075

  • Hanna: Kunde inte gå ner i 90 grader utan att lyfta hälarna, svårt att hålla armarna uppåt
  • Hampus: Klarade övningen fint

Rörlighetsövning 3, Handgrepp

DSC 1064

  • Hanna: Klarade övningen fint åt båda håll
  • Hampus: Klarade övningen fint åt båda håll

Styrkeövning 1, Armhävningar på tå

DSC 1067

  • Hanna: 2 st, vilket faktiskt är det bästa jag gjort de senaste typ 4 åren
  • Hampus:  20 st (de sista med halvkass kvalitet, Hannas anmärkning;)

Styrkeövning 2, Plankan

DSC 1084

  • Hanna: 1:04 (Jag hade orkat längre om vi gjorde den samtidigt…)
  • Hampus:  1:06

Styrkeövning 3, Jägarsitt

DSC 1085

  • Hanna: 1:00
  • Hampus:  1:06

Efter dessa mycket krävande tester så var Hampus svettig och jag muskelskakig. Efter en liten paus så testade jag mig igenom alla övningar i bokens nivå ett. Hampus var behjäplig på sitt sätt och delade ut en arm att lägga huvudet på samt pauspussar.

Man kan väl säga att vissa av övningarna klarar jag 30 stycken av (exempelvis tålyft och utfall) medan andra klarade jag knappt en enda av (axelhävningar och höftlyft). Det blir inte tal om att göra mer än ett set så här första dagen. Utan jag kommer ägna resten av kvällen åt att vänta in morgondagens kraftfulla träningsvärk (ni vet hur det blir när man inte gjort utfall på hundra år).

Nu gäller det att köra på diciplinerat fram till semestern och sen göra en ny mätning, då ska jag vinna över Hampus i alla grenar. Dessutom väntar jag mig ett par satans snygga armar. Förnedringsfortsättningen följer.

Kommentera