Deklarationsdag

Igår, efter att Alex och Fredrik åkt hem, satt vi nästan hela dagen med våra deklarationer.

Det var ganska pestigt att lägga en ledig strålande dag på det. Fast idag kan man säga att det var värt det eftersom vi båda är klara med våra privata deklarationer. HURRA! De är inskickade med minst tre bilagor var, e-signade och en i familjen har också gjort en kompletterande skatteinbetalning.

Jag blev så inspirerad att jag tog och gick bärsärkargång bland pärmarna som nu är supersorterade i någon slags superlogisk ordning…!

DSC 0665

Pärmar som är städade och sorterade efter en intensiv deklarationsdag

Jag vill inte påstå att det var dålig ordning tidigare, men jag hittade ändå några förbättringsmöjligheter att göra bland de gemensamma pappren.

Min strategi är att dela på sånt som kommer löpande (t ex kontoutdrag och avier av alla de slag etc) och det som är gällande avtal (t ex en handfull försäkringar, autogiromedgivanden, gymmedlemskap, bredbandsabonnemang osv) och det som är inget dera (t ex köpekontrakt, besiktningsprotokoll, bergvärmeinstallation osv)

Detta innebär att det blir ganska många pärmar där sorteringsordningen är sorterat enligt 1) Disciplin och 2) Kategori 3) Typ och 4)Tid

Disciplin i det här fallet är rätt binärt ”Eget” eller ”Gemensamt”.

Olika kategorier som återfinns under disciplinen gemensamt är exempelvis ”Avtal mm – hem och bil”, ”Karolineborg” (dvs huspärmen), ”Löpande innevarande år”, ”Fakturor”, ”Renoveringskvitton” osv.

Varje typ får sedan en egen flik i varje pärm, exempelvis ”Entreprenadkontrakt och offerter”, ”Kök”, ”Sotaren besiktningsprotokoll”, ”Ritningar och mått renovering” osv…

Och slutligen så sorteras allt material kronologiskt där senast ligger överst. I de fall det finns mängder med papper på samma år, t ex ”fakturor” så åtskiljs åren lämpligen med en post-it-lapp eller motsvarande.

När man kommit så här långt så känner man stor saknad till att kunna använda databaslagring av iPhoto-slag för icke elektroniskt material. Med det menar jag att man borde kunna sortera material enligt ett obegränsat antal kategoriseringar samtidigt.

När jag ändå var igång och på hugget tog jag en belöningspaus av pysselkaraktär och gjorde nya pärmettiketter.

DSC 0667

Nya pärmettiketter

Och här står pärmarna uppställa i bokhyllan. Det är inte pärmarnas fel att samma hylla även är interimsskafferi.

DSC 0719

Sorterade pärmar och Ögon-Cacao sida vid sida

Trots detta är jag dock väldigt nöjd med dagens insats. Saknar i smyg ett jobb där jag skulle få jobba med att sortera papper… För trots att jag redan har ett sånt typ av jobb, så lyser pappers-pappren med sin frånvaro i min dator.

 

En reaktion på “Deklarationsdag

  1. Eva K

    Å jag tappade sorteringtråden nånstans vid ”autogiromedgivanden”… Herreminje, den som ändå hade ett uns av den där ordningen! Men vi pratade om en bättring jag och maken idag eftersom vi upptäckt att vi betalat dubbla försäkringar på ena bilen… Så vi började faktiskt prata om ett Excelark med försäkringarna… Så slipper vi även såna överraskningar som det året vi märkte att vi missat att betala hemförsäkringen…

    Svara

Kommentera