månadsarkiv: oktober 2015

Tio dagar i Florida

Hoppsan Kerstin, jag har ju helt glömt att skriva om vår senaste semester. För ungefär en månad sedan tog vi vårt pick och pack och lilla Kotten och for till Fort Lauderdale, Florida.

Lite bakgrund till resan är att Robert och Erika har skaffat ett hus där som de ska hyra ut större delen av året. Sedan i våras har huset genomgått en totalrenovering. Tanken var att det skulle vara klart nu på sensommaren så vi kunde åka dit och inviga det samt ta nya snygga bilder till sajten. Allt eftersom renoveringen drog ut på tiden, som de alltid gör, så blev fönstret för när det var möjligt att resa, mindre och mindre. Det är nämligen så att om man är gravid så täcker inte hemförsäkringen en eventuell förlossning med tillhörande sjukhusvård utomlands efter vecka 28. Med tanke på att det kan bli skapligt dyrt att ligga inlagd i månader med en bebis som kräver intensivvård så ville i alla fall inte vi chansa. Det slutade med att vi åkte med ungefär tre dagars marginal inom denna regel, trots att huset inte var klart.

Resan gjordes tillsammans med Kattfamiljen, läs: husägarna. De åkte redan på lördagen medan vi väntade till efterföljande torsdag. Vi tänkte det kunde vara bra att låta dem åka i förväg och landa i huset innan vi kom dit samt att det kändes lite bättre ur ett arbetsperspektiv att inte ta semester i ytterligare två hela veckor strax efter ett sexveckors sommarlov. Nackdelen var att vi fick resa via Köpenhamn då direktflygen Stockholm-Fort Lauderdale och tvärt om bara går på lördagar.

Som sagt, vi startade på torsdag morgon, tog oss tlll Arlanda och hann äta en lätt tidig lunch innan vi hoppade på första delen av resan. Vi försökte hålla igång Stellan rent fysiskt för att optimera för den riktigt långa flygresan då vi gärna ville att han skulle sova maximalt. Vi hade pratat om detta många gånger innan på jobbet  där det finns många rutinerade föräldrar, och jag hade förstått att vi gett oss in på något slags självmordsuppdrag som tänkte långflyga med en 1,5-åring på delvis dagtid. Några därtill komplicerande faktorer: Stellan blir lätt åksjuk och kräks exempelvis av att åka bil till Råcksta, Hampus har en historik av att kräkas på flygplan samt att jag är ordentligt gravid, trött och känslig. Nåväl, rensa till Kastrup gick utomordentligt bra och väl framme hittade vi både en Lego-butik och en familjeavdelning med stort lekland att roa oss i några timmar. Dessutom fanns det fritt Wifi på flygplatsen så Stellis kunde leka och vi andra kunde surfa, ringa FaceTime:a med släkten med mera.

IMG 9585

Kotten och Kanin är taggade på Arlanda

IMG 9593

Familjelandet på Kastrup, mycket bra!!

IMG 9595

Tröttis som somnat på flygplatsen innan vi ens kommit iväg

Dessvärre blev planet vi skulle åka vidare med försenat så jag tror vi kom iväg mot Florida tre timmar senare än planerat. Innan dess hade Stellan somnat på min axel och sovit på en soffa i terminalen, vaknat på mycket dåligt humör och brutit  ihop fullständigt i samband med att jag blev uttagen till slumpvis extra säkerhetskontroll (innefattade typ topsning av handväska, mobiltelefon, händer, fötter, mage). Norwegian hörde dock bön och lät oss sitta bredvid en tom plats så Stellan kunde disponera ett eget säte. Resan gick helt okej, Stellan växlade mellan att vara hyperaktiv glad, hyperaktiv krävande och senare sovande. Stackarn blev illamående mot slutet och kräktes ner sina kläder två gånger och däremellan dreglade han på ett sätt vi aldrig tidigare skådat. Vi hade två dreglisar och en haklapp som avlöste varandra många varv. Tur att det är torr luft och bra torkmöjligheter i kabinen om jag säger så.

IMG 9603

I vår familj leker vi workshop när vi ska ha extra kul…

IMG 9606

Det dröjde ett tag innan han somnade men sen gick resan in i en underbar fas

Den minst charmiga delen av semestern är att ankomma USA. Försenade, trötta, mitt i natten fick vi spendera nästan tre timmar på busstransfer på flygplatsen, immigrationen, väskutlämningen och tullen för att slutligen nå den totala härdsmältan på hyrbilsfirman. Det var stekhett, tidig morgon svensk tid, oerhört långsam betjäning vid disken och ett obeskrivligt krångel med att installera en bilbarnstol i hyrbilen. Ni ser, i USA är risken för att bli stämd så stor att biluthyrningsfirman, i det här fallet, inte ens törs ge ett endaste råd om hur man installerar bilbarnstolen i bilen med risk för att det blir fel. Ni som har har små barn vet att det är ganska noga i Sverige att stolen sitter bakåtvänd och är monterad på exakt rätt sätt. Med det som utgångspunkt är det lätt att känna sig lite stressad i ett annat land när man inte ens fattar om stolen ska sitta framåt- eller bakåtvänd och den saknar delar som vi har i Sverige. Ingen bröt ihop, alla ansträngde sig till det yttersta för att hålla uppe gott mod och vi kunde till slut parkera på hotellet där vi skulle bo de första dagarna.

IMG 9608

Skönt att äntligen få gå och lägga sig, ungefär ett dygn efter att vi åkt hemifrån

Det blev en lång inledning på resan men det speglar ungefär hur min minnesbild är. Dagarna på plats flyter ihop på ett annat sätt och kan egentligen sammanfattas av att det var varmt. Så galet varmt. Det blev slutligen så att vi bodde fyra nätter på hotell och det var bra, bekvämt och trevligt på alla sätt och vis. En pool på insidan av huset och havet precis utanför. Balkonger mot havet så vi kunde titta på en vacker soluppgång varje morgon. Vi gick raka vägen ut till stranden direkt efter frukost och alla barnen lekte i sanden och badade. Det var riktigt härligt varmt i vattnet och det var perfekt temperatur att ligga i länge. Hotellet hade både solstolar, parasoller och diverse badleksaker såsom vindsurfingbrädor.

Första dagen var det helt vind- och vågstilla på havet så vi passade på att prova surfa med en paddel. När det blev för varmt så gick vi in på hotellområdet och hoppade i poolen där det var skugga. Stellan tyckte det var väldigt kul att sitta på kanten och pyssla med några leksaker.

IMG 9611

Stellan är ute tidigt och kollar in havet och traktorn som just harvat stranden

IMG 9615

Kattfamiljen bygger sandslott, Hampus och Stellan badar

IMG 9618

Vårt hotell, Sun Tower Hotel, i gult

IMG 9639

Skjutsar runt familjen på en bräda

DSC 6597

Stellis och Hampus busar på stranden

DSC 6599

Fotboll

DSC 6616

Kast med liten kille

IMG 9687

Skugga och svalka i poolen, här är Erika och Julie med

DSC 6647

Kul att plaska

IMG 9709

Från balkongen ser jag hur alla på stranden, inklusive Stellan och Hampus, står och tittar på tre mörka skuggor i vattnet. Som tur var, var det inga hajar utan sjökor som kommit på besök

Därefter var det även dags för oss att flytta in i huset. Även om det inte var helt klart och hantverkarna var där varje dag så gick det helt okej. Man har ju levt i renovering förr. Vi och Kattfamiljen hade ett varsitt sovrum som var klart. Vi åt frukost lite provisoriskt och övriga måltider ute, vilket är ungefär vad man brukar göra på semester. Mot slutet av vistelsen blev köket installerat och då var det helt lugna puckar.

Det enda som var lite ansträngande var värmen som gjorde att det var lite jobbigt att vara ute på dagtid. Varje dag fick vi hitta på någon liten aktivitet, oftast genom att hålla oss i luftkonditionerade lokaler (läs: shoppingcenter) och sen komma hem för att bada och busa när hantverkarna åkt för dagen. Stellan tyckte det var så kul att hänga med sina kusiner och älskade poolen. Huset som var välutrustat med leksaker var överlag väldigt kul.

Tyvärr var min hjärna lite överhettad så jag tog knappt några foton alls i huset.

IMG 9743

Bröderna i varsin souvenirtröja

IMG 9748

Vi badade mycket i poolen

DSC 6766

Stellis fick en babybadring som var kul att guppa runt i

IMG 0223

En dag var vi på stranden i närheten av huset, i Lauderdale by the Sea. Fascinerande varmt i vattnet.

IMG 9723

Gott om leguaner i området, den här var gissningsvis en meter lång inklusive svans

IMG 9731

Erika med två avokados. I USA finns det jätteavocados värda namnet. Det var dock bluff förstod vi senare då de innehöll 50% mindre fett än vanliga

IMG 9734

Stellis äter god hamburgare på Burger Fi. Där jag tog salladsblad istället för bröd vilket var jättegott jämförelsevis med torrt bröd

Förutom att åka till shoppingcenters vilket vi gjorde nästan alla dagar så tog vi en båtutflykt. Denna var enligt uppgift identisk med den som Hampus och Robert gjorde för 25-30 år sedan. Vi startade längre ner i Fort Lauderdale, hoppade på båten Jungle Queen och med hjälp av en skojfrisk guide fick vi åka igenom kanalerna och titta på välbärgade människors lyxiga hus. Det var varmt även den här dagen. Stellan och jag var lite påverkade, varav den senare skrek och sprattlade en del. Undertecknad ville helst spela död. Efter ungefär en timmas båttur klev vi i land på en liten ö där man kunde titta på diverse djur och alligatorshow. Vi passade på att äta glass och Stellan var väldigt road av att leka med småsten. Resan tillbaka var riktigt behaglig för då sov Stellan djupt och vi andra kunde koncentrera oss på omgivningen.

DSC 6673

Jungle Queen, båten vi åkte med

DSC 6676

Familjen på plats på övre däck

DSC 6691

Ett rutnät av kanaler och stora fina hus

DSC 6737

Skyskrapor närmre havet

DSC 6696

Typisk turistattraktion att hålla i en papegoja

DSC 6703

En av två gators i en inhängnad

DSC 6712

Stellis verkade inte fatta att det var nästan samma djur som hans krocko hemma

DSC 6728

Roligare att titta på papegojor

DSC 6723

… och lemurerna som var jättefina

Angående klimatet så var det hurricane season, vilket innebär mycket hetta (runt +35 grader) och hög luftfuktighet. Det kom några rejäla åskoväder då det vräkte ner regn, men de gick över snabbt. Jag var som framgår väldigt påverkad av värmen men vi hade ändå en jättebra semester. USA är ett kul land att resa till och det är lätt att ha det bra där. Allrahelst om man gillar att handla. Nu var dollarn rätt så dyr; 8,60 kr, men det är ändå prisvärt att köpa kläder och prylar. Vi handlade en del kläder och något par skor. De obligatoriska springskorna förstås och även ett bäddsett som också är prisvärt. Stellan, bebisen och jag passar på att handla på GAP, en lågpriskedja som inte finns i Sverige. Jag köpte också en fin handväska (äntligen!) på Sawgrass outlet. Det var förstås jättekul också att se Robert och Erikas hus, Sailfish villa, och vi ser fram emot att förhoppningsvis komma iväg dit igen inom inte alltför lång framtid.

Hemresan gick lite bättre också. Vi blev skjutsade till rätt terminal av biluthyrningsfirman, det var direktflyg, vi slapp åka busstransfer på flygplatsen och vi kom iväg i tid. Flyget lyfte vid 21-tiden på lördagkvällen så det fanns gott om möjligheter att sova hela vägen hem. Enda minuset var att det var ganska turbulent i början av resan så Kräkan, som vi kallar honom, fick upp hela middagen innan skylten för säkerhetsbältet ens hade släkts. Vi var beredda och fick det mesta i en påse men både jag och Hampus fick vår beskärda del på oss. Vi hade med oss många ombyten till honom och jag hade även kläder till mig själv, även om det inte blev att jag bytte. Tror det kom en omgång till strax därefter men resten av resan gick hur bra som helst. Stellan sov rätt mycket och vi andra uthärdade. Vi landade strax efter tolv på söndagen. Jag gissar att jag slumrade någon timma totalt på resan men kände mig ändå normalpigg efterföljande dag. Vi höll oss vakna fram till tidig kväll och gick sen och la oss. Stellan var jättetröttast men ändå vid gott mod.

Det var en hård efterföljande vecka. Shit vad vi alla hade jetlag. Själv hade jag nog kunnat ställa om på någon dag hyfsat om det inte vore för att Stellan ville gå upp och äta middag vid midnatt varje dag. Han klarade av dagis och vi andra klarade av att jobba som vanligt och efter en arbetsvecka och helg var vi i kapp med bra sovrutiner igen.