månadsarkiv: september 2013

Mattprovning

Vi har kommit över ytterligare en matta på auktion. Den här gången en lite mer modern patchworkmatta, det är en matta som är ihopsydd av bitar av gamla antika mattor. Ofta blekta och färgade.

Vi var inte helt säkra på vilket rum den skulle ligga i, så i helgen har vi provat runt lite.

DSC 0520

Nya mattan, ovanpå den gamla mattan, i gubbrummet

DSC 0523

Nya mattan i matsalen

Tills vidare har vi bestämt oss för att ha den nya mattan i gubbrummet och den gamla gubbrumsmattan i matsalen. Den matta som låg i matsalen är nu uppe på Hampus kontor.

DSC 0530

Nya mattan på sin rätta plats?

DSC 0526

Den gamla mattan i matsalen. Tja, vad säger man. Många nyanser av ljusbrunt, men den är klart bättre än den förra (som nu är på kontoret). Jag börjar dock se fram emot att köpa något nytillverkat i svart, grått eller mörkbrunt. Blir också påmind om att jag måste fixa en annan bordsduk alternativt måla om bordsskivan för att det här ska bli hanterbart.

Rödvinssås + Choklad- och myntaglass

DSC 0500 3

Förra veckan lagade jag den här rödvinssåsen enligt Tommy Myllymäkis recept i DN. Rödvinssås passar ju särskilt bra nu då det är det närmaste rödvin Hanna kommer få på ett så kallat bra tag. Resultatet blev dessutom riktigt bra! Det här kommer vi göra fler gånger.

Receptet ger ca 3–4 dl sås, vilket räckte hela veckan för mig och Hanna.

DSC 0507 3

Förutom oxfilén ovan gjorde sig såsen utmärkt även till kalkon och ugnsstekt kyckling.

Recept

ev 1–2 tsk maizena + 1–2 tsk vatten
1 ½ krm salt
10 drag nymald svartpeppar

1. Bryn lök och rödbeta ordentligt i olja i en kastrull på medelvärme. Tillsätt vin, sidfläsk, timjankvist och lagerblad och koka upp.

2. Koka vinet tills cirka 1 dl återstår. Tillsätt fond.

3. Koka upp och sila av. Reducera tills 4 dl återstår, cirka 5 minuter på hög värme.

4. Tillsätt 1 tsk timjan och vinäger. Koka upp.

5. Blanka av såsen med smör och red eventuellt med maizena blandat med vatten.

6. Smaka av med salt och peppar precis före servering.

Till efterrätt: Choklad- och Myntaglass

Eftersom vi har så mycket pepparmynta i kryddlandet försökte jag hitta på något sätt att använda den i köket. Till sist kom jag på att den borde kunna funka som glass.

Grundreceptet är detsamma som jag har skrivit om tidigare, men istället för att smaksätta med körsbärssylt så tog vi några nävar pepparmynta och mortlade dem tillsammans med lite råsocker.

Efter att glassmeten hade kört i glassmaskinen en kvart tillsatte vi riven choklad (ca 50 g 70% choklad).

DSC 0505 3

Äppelträden, nu mindre än nånsin

Igår var vi ute och beskar äppelträden. Jag tror inte vi har gjort det i JAS (Juli, Augusti, September) tidigare men vad jag förstår så ska det funka. För oss passar det ypperligt eftersom vi vill jobba undan så mycket som möjligt nu med tanke på det som händer till våren

Äppelträden växer som ogräs, speciellt det som halvt om halvt krossades för 1,5 år sedan av en fallande tall. Så mycket som vi klippte ner träden igår har de nog aldrig varit med om. Nu blir det spännande att se om det över huvud taget blir några äpplen nästa år. Men det är lika bra att vara hård nu, för man vet aldrig när det blir klippt nästa gång.

DSC 0534

Hampus i klippartagen. Jag håller på att tvätta krukor och städa upp (se garageuppfarten)

DSC 0536

Här har han gått över på såg. Alla bortklippta kvistar ligger i högar på marken

Här kommer två bilder på det västra trädet. Före och efter.

DSC 0533

Före. Fullt av s k vattenskott längs hela huvudstammen

DSC 0541

Efter. Inte mycket kvistar kvar, varav ingen som pekar rakt upp.

DSC 0543

Som dagens bonus är nu trädgården höststädad, grillen intagen och vattenslangen ihoprullad.

Lilla Kompis

DSC 0424

Jag och Lilla Kompis

57% avklarat, i slutet av januari nästa år väntas kaoset storma in i Karolineborg.

Jag har hittills gått upp fem pannor, kan inte knäppa ytterkläderna och tycker att stödstrumpor är toppen. Bortsett ifrån att mitt tålamod är kritiskt lågt så är det mesta som vanligt. Jag har haft världens tur för jag fick två hela kassar med gravidkläder från Erika så jag har inte behövt skaffa så mycket nytt ännu, även om det börjar bli problematiskt med just ytterkläder.

Den fysiska energin är förstås lite begränsad och jag har dragit ner på träningen, nu är det ett par-tre pass i veckan med fokus på lätt kondition och styrketräning för ryggen/bålen. Tänker mig att det kommer behövas när magen blir större och snön kommer. Det går fortfarande bra att springa (läs jogga oerhört sakta), i söndags blev det 7-8 km. Det enda som är lite störande är att någon hoppar på min kissblåsa samtidigt.

Förra veckan var jag på gruppträff hos barnmorskan, där vi fick ett hemmaträningsprogram av en sjukgymnast med obehagliga illustrationer. Vem kan föreställa sig själv som tant, gigantisch, iklädd baddräkt och göra övningar av ”sträcka fram armen”-karaktär på vardagsrumsmattan? Nåja, jag tänker att så länge jag kan göra squats med stång och chins i maskin så kan jag låta papperet ligga i garderoben.

DSC 0509

Hemmaträningsövningar…

Bebisen väger nu ett halvkilo och är knappt 30 cm lång, men håller samma form som en räka. Den tycks brås på Hampus och sprattlar inte så mycket. Den har låg puls så man kan spekulera i att det är en kille? Av mig har den fått kvällströtthet, går därmed och lägger sig tidigt varje kväll.

Hampus har gått upp ett par kilo och kompenserar vårt uteblivna vindrickande med gubbiga whiskeydrinkar allena. Han visar än så länge inga tecken på att vilja snickra något ospec, även om det sägs hända tackvare ökade nivåer av testosteron. Själv är jag oerhört taggad på att (på nytt) lära mig virka!

Snart supersmutt gräsklippning

Igår riktigt sprakade det här. Vi kom till skott och la klart stenläggningen på ovansidan av markduken, krattade ut jorden och sådde nytt gräs. Hampus tog även spettet till hjälp och tryckte bort de tre-fyra stora stenar som legat mitt i gräsmattan och varit gräsklippar-farthinder. Nu är hålen efter stenarna ifyllda och snart väntas tjock fin ny gräsmatta. Det som inte var gårdagens bonus var att jag satte handen i två kattmockor, tydligen var min fint silade fluffiga uppgrävda jord perfekt som kattoa. Förhoppningvis kommer den sätta sig och inte vara lika lättillgänglig från nu.

DSC 0297

Arbete pågår

DSC 0301

Här håller vi på att stapla stenar

DSC 0298

Hålet där det tidigare legat några stora stenar

DSC 0306

Hampus vattnar efter sådd

DSC 0307

Rabarbern som fått superenergi av att få bra djup näringsrik jord, kommer snart omges av tjock gräsmatta

DSC 0495

Jorden är utkrattad, stenen är sopad och även är det sått

Nu, nu är det väl i princip bara kvar att beställa matjord och få i ordning på odlingslådorna inför nästa års morotssäsong!

Kebnekaise

I helgen var jag på en konferensresa till Kebnekaise. Vilken toppenhelg! Jag och mina kollegor njöt av strålande fint väder, god mat och roligt sällskap. Jimmy Odenholm som är ett fotogeni tog med sig sin bästa kamera och har tagit samtliga bra bilder i denna blogg.

Det började på torsdag förmiddag, då vi flög till Kiruna flygplats, med oss hade vi en varsin halvstor ryggsäck som blev incheckad i barnvagnspåse.

IMG 3871

Ryggsäck i påse på Arlanda

IMG 3874

På Kiruna flygplats strålade solen

Därifrån åkte vi taxi förbi Kirunas gruva och vidare till Nikkaloukta fjällstation. I Nikkaloukta gjorde vi oss i ordning och började vandringen mot Kebnekaise fjällstation. Sträckan är ca 19 km lång, men man kan kapa ca 6 km genom att åka båt längs en sjö/å, vilket vi gjorde. Tur var det, för det var onekligen ganska tungt att promenera med all packning och själv hade jag trötta tunga ben redan innan vi började.

IMG 8380

Foto: Jimmy Odenholm

Enligt uppgift så brukar normalt båtkillen hålla hamburgerservering för turister, men vi var ute lite i senaste laget på hösten så det får bli ett besök på Lap Dånalds nästa gång.

IMG 3880

Båt- och hamburgare-kombo i Nikkaloukta

På vägen stannade vi istället för lite mellis i form av medhavd mjukoststut och bubbel. Vilken guldkant på fjällturen!

IMG 3883

Fikapaus halvvägs framme på Kebs fjällstation

IMG 8407

IMG 8436

IMG 8449

IMG 8468

Foto: Jimmy Odenholm. Inte helt lättillgänglig gångväg, klar fördel att ha kängor med ganska hård sula

IMG 8470

Foto: Jimmy Odenholm. Toppen mitt i bild.

Livet på fjällstationen var klart över förväntan. I huvudbyggnaden fanns bland annat en sjysst restaurang som serverade pretentiös middag varje kväll, en reception och en liten butik som sålde allt i från souvenirer, knäskydd, smågodis samt köttbullar-och-potatis på burk. Vi bodde i ett fyra-personersrum av tretton möjliga i en av tre längor strax utanför huvudbyggnaden. I anslutning fanns även ett servicehus med omklädningsrum, duschar, bastu, kök och en shop som hyrde ut allsköns lämplig sportutrustning.

På torsdagskvällen gick vi och la oss ganska tidigt, laddade inför att göra en vandring mot toppen efterföljande dag.

Fredagen började med frukost i matsalen och fixande av lunchpaket. Till lunch fick vi frukt, soppa, kaffe/choklad, energibar, russin och mackor som man fick göra själv i anslutning till frukosten. Vi kom iväg vid halvåtta snåret och bröade den nästan två mil långa vandringen (två mil upp och tillbaka). Med oss hade vi snöstegar som skulle behövas vid en eventuell toppbestigning på hal is och några av oss hade gångstavar – vilket kan rekommenderas.

Till en början gick vi ungefär tre kilometer på relativt platt mark längs med dalen. Det var inga problem att gå där, med undantag för att vi gick lite fel och fick snedda lite genom otillgänglig mark för att komma rätt igen.

IMG 8560

Foto: Jimmy Odenholm. Hela gänget på rad

IMG 8483

IMG 8492

IMG 8578

Sen började stigningen, under en ganska lång bit gick vi längs ett vattendrag med ursprung från glaciärerna ovanför Kittelsjön

IMG 8601

Foto: Jimmy Odenholm. Brant, stenigt och ganska jobbigt men ack så vackert.

När vi nådde upp till Kittelsjön ungefär så stannade vi till och fikade lite ordentligt (vi hade redan hunnit micropausa ganska många gånger på vägen dit).

IMG 8615

Foto: Jimmy Odenholm. Mellanlunch och oboypaus

Efter pausen påbörjade vi nästa branta etapp som gick upp på toppen Virramivarri (1711 meter). Här fick vi också uppleva turens jobbigaste bit, som var både brant och stenig.

IMG 8611

Foto: Jimmy Odenholm. Andra människor, som påbörjat nästa stigning.

IMG 8626

Foto: Jimmy Odenholm. Stigning mot Virramivarri, Kittelsjön i bakgrunden

Det förrädiska är att man först går upp på toppen Virramivarri och därefter fortsätter utan vidare notis ner igen på baksidan och över en dalgång, för att därefter vända uppåt igen mot Kebnekaises topp.

IMG 3891

Här närmar vi oss krönet på Virramivarri. Fullt av stentroll.

IMG 8652

Foto: Jimmy Odenholm. Samma kam fast från andra sidan dalen, mitt i bild. Notera två kollegor som ungefär 80% upp på stigen

Två i gänget vände en bit ner i dalgången och vi övriga fortsatte framåt mot toppen, men delade upp oss i två grupper. Jag och Susanne gick i vår egen takt medan de tre unga starka fick gå i förväg. Samtidigt började vädret bli sämre och det bokstavligen rann ner dimma från himmelen. När vi kom fram till toppstugan, var det helt tjockt och hade börjat regna. Klockan hade blivit rätt mycket så vi beslöt att vända om efter en kort fikapaus i stugan. I efterhand kan man ju tycka att det var lite synd att vi inte gick hela vägen upp. När vi vände var det en kilometer kvar men bara med 200 meters stigning, så det var nära!

IMG 8653

Foto: Jimmy Odenholm. Toppstugan i dimma.

IMG 3923

Susanne och jag, strax innan hemgång

Vägen tillbaka gick betydligt snabbare även om det inte är helt trivialt att gå långt i branta steniga nedförsbackar. Efter när vi kommit över den andra kammen och började gå nedåt på riktigt så lättade dimman och solen dök fram. Halvvägs ner hann killarna ikapp efter att ha varit på toppen och vänt. Efter en lång dag och en promenad på knappt tolv timmar så var det mycket skönt att återvända till fjällstationen. Alla var rätt trötta och glada den kvällen vill jag lova.

På lördagen tog vi det lugnare ur ett fysiskt perspektiv. Vi satsade på lite jobb istället och en lite kortare promenad för att sträcka på trötta och stela ben.

IMG 8695

IMG 8770

Foto: Jimmy Odenholm. Lunch i naturen

IMG 8799

Foto: Jimmy Odenholm. Gruppens storfiskare försökte ta en fjällöring

IMG 8823

Foto: Jimmy Odenholm. Vi andra fick försöka hålla värmen med hopp

Sista dagen var också ganska fysiskt lugn. Istället för att vandra hela vägen tillbaka till Nikkaloukta så gjorde vi som man gör i fjällen, tog en helikopter.

IMG 8856

999200 10153238022410029 3536051 n

I helikoptern, strax innan take-off

Rygga

På vägen hem fick ryggan åka utan barnvagnspåse, dock rejält intejpad

En ny matta!

Färdigställandet av övervåningen tar tid. Hantverkarnas renoveringen blev klar i början av mars och vi blev klara med balkongdörrar och -fönster i maj, men trots detta så är huset långt ifrån klart.

Här på slutet har det dock hänt några saker i blivande studion. Jag köpte ett skrivbord och matta nyligen som jag skrev om här. Mattan åkte direkt in på Björntvätten och hämtades av Hampus i helgen när jag var i fjällen.

Bild

Bananmatta i lilla Saaben

I söndags kväll när jag var hemma igen så rullade vi ut nya mattan och kunde även gratulera oss själva till ett bra köp. Det var alltså första gången vi såg den i verkligheten. Vi blev inte besvikna. Den här är lite lagom fin/sliten/prisvärd och kommer passa bra under mitt arbetsbord där det skulle kunna bli både skräpigt och potentiellt droppande färgrester. Det som är så himla fräckt med den här, är att den är rejält stor (429 x 296 cm), så den täcker stora delar av golvet. Förutom storleken och prisvärdheten så är jag väldigt nöjd över att ha hittat en matta som inte är enbart röd eller orange-röd. Den här är åtminstone 50% blå-ish.

DSC 0257

Hampus gör sig beredd för att rulla ut mattan

DSC 0276

… och så här ser den ut i dagsljus.

Det är fortfarande massor av grejer som behöver köpas och fixas för att studion ska vara klar. Dels så ska snickaren komma hit och bygga ett underrede till den bordsskiva vi köpte innan sommaren.

IMG 3798

Bordsskiva till ett värde av 204 kg, levererad till vår garageuppfart. Numera inkånkad i garaget i avvaktan på ben…

Och näst prioriterat är att hitta tre lagom stora lampor att hänga över bordet. Efter det ska vi fixa upp några tavlor på väggarna, kanske fixa gardiner och blommor, samt helst måla om de gråbeige lådhurtsarna. Ja, som man kan förstå så är det här säkert ett årslångt projekt i vår nuvarande inredningshastighet.

Trädgårdsuppdatering

Idag har två lyckokast slagit in nästan samtidigt. Jag hann gå ut med kameran och fota lite vid garaget innan det blev mörkt och kameran ville snacka med datorn så bilderna hamnade på rätt plats.

De senaste helgerna har jag så sakteliga jobbat på vid garaget.

Senaste status är att täckduken är utrullad och fastsatt, 36 små murgrönaplantor är planterade längs släntkanten och jag har staplat en stenrad som markerar övergången mellan slänt och platt. Stenarna ska också fylla en funktion är det tänkt, då de förväntas hålla emot barken från att sköljas nerför slänten.

Det som är kvar att göra är att fixa till den övre kanten, även där tänkte jag lägga stenar. Samt jämna ut med jord och så gräs där det ska vara gräsmatta. Därefter är det bara att ställa ut resterande två lådor och beställa massor av odlingsjord.

DSC 0230

36 murgrönaplantor ska täcka slänten så småningom är det tänkt

DSC 0246

Stenrad som ska hålla kvar barken på platten

Ett år som gifta!

I fredags firade vi ettårig bröllopsdag genom att gå ut och äta på asiatiska restaurangen East. Vi hade en supertrevlig kväll och mindes tillbaka till den där dagen då vi gifte oss i New York. Vi kan i alla fall sammanfatta vårt första år som gifta i positiva ordalag och har bestämt oss för att köra på ett år till.

IMG 3853

Hampus, dagen till ära klädd i sin finaste kostym

På East åt vi som tidigare, deras Eastmeny som bestod av flera små rätter. Mycket gott!

IMG 3855

IMG 3860

Fast man inte kan tro det så jobbar vi på lite sakta ute i trädgårdsprojektet. Det går långsamt plus att kameran strular, så det blev ingen bilduppdatering idag heller.

Mos i stora lass

I lördags kokade Hampus äppelmos så det stod ut ur öronen. Jag bistod med goda råd, fotografering och en och en annan hjälpande hand. Vi fick ihop ca åtta liter mos, och är totalt uppe i ca tio om man räknar in en provomgång sedan tidigare. Receptet är samma som sist, det återfinns här

IMG 3793

DSC 0207

DSC 0215

Två av tre kastruller med grovdelade äpplen.

DSC 0218

DSC 0222

DSC 0225

Alla burkar av glas körde vi i ugnen i tre timmar i nittio grader för att ta död på eventuella bakterier. Fast det är nog inte så noga eftersom vi ändå stoppar in alla burkar i frysen och äter upp det tinade innehållet på någon vecka sådär.